Personal branding w branży nieruchomości. Buduj wizerunek i zdobywaj nowych klientów!
W dzisiejszym świecie personal branding staje się nieodzownym elementem wielu ścieżek kariery – szczególną rolę odgrywa w branży nieruchomości. Agenci, którzy potrafią efektywnie budować swoją markę osobistą, zyskują nie tylko rozpoznawalność i lepszą widoczność w sieci, ale przede wszystkim zaufanie klientów. Z poniższego artykułu dowiesz się, dlaczego warto inwestować w personal branding oraz jak skutecznie wykorzystać media społecznościowe do budowania wizerunku.
9 sierpnia 2024
Przed jakimi wyzwaniami staje agent nieruchomości?
Niesatysfakcjonujące wyniki
Niesatysfakcjonujące wyniki agencji nieruchomości mogą wynikać z wielu czynników, które w sumie składają się na ograniczoną efektywność. Brak skutecznych strategii marketingowych, niska widoczność na rynku czy niewystarczająco rozbudowana sieć kontaktów to tylko niektóre z problemów, z którymi borykają się doradcy. W efekcie firma nie jest w stanie realizować swoich celów sprzedażowych, co prowadzi do stagnacji lub nawet regresu na rynku.
Opieranie pozysków na zimnych telefonach
Nie każdy potrafi efektywnie pracować, opierając pozysk na zimnych telefonach. Wprowadzenie kampanii reklamowych w mediach społecznościowych może nie tylko zwiększyć liczbę spotkań, ale także zredukować stres związany z pozyskiwaniem ofert. Wartościowe kontakty zdobywa się także poprzez polecenia od zadowolonych klientów. Takie rekomendacje mają największy potencjał do przekształcenia się w sfinalizowane transakcje. Niestety mają jedną poważną wadę – są nieprzewidywalne. Trudno oprzeć swoją działalność na czymś, co jest poza naszą kontrolą, a tak właśnie jest w przypadku poleceń. W idealnym świecie klienci sami zgłaszaliby się do agentów z zapytaniami o współpracę – czy personal branding może sprawić, że właśnie tak będzie? Owszem, ale wymaga chęci, czasu i regularności.
Klienci wybierają konkurencję
Możesz być bardzo dobrym agentem i pracować w jakościowym biurze nieruchomości – jeśli jednak w Internecie trudno wyszukać Ciebie i firmę, którą reprezentujesz, z czasem zaczniesz przegrywać z konkurencją. Nawet jeśli oferujesz najlepsze usługi, to brak odpowiedniego rozgłosu może uniemożliwić Ci dotarcie do potencjalnych klientów. Niekiedy zdarza się również tak, że firmy nieposiadające mediów społecznościowych są odrzucane w przedbiegach ze względu na niższą wiarygodność oraz mniejszą liczbę kanałów umożliwiających promowanie ogłoszeń.
Czy agent nieruchomości potrzebuje marki osobistej?
Klienci chcą sprzedawać i kupować nieruchomości z kimś, komu mogą zaufać. Jak zdobywają pewność, że agent, którego spotykają po raz pierwszy jest właściwą osobą do współpracy? Wpływać na to może wiele kwestii – od tak zwanego czynnika ludzkiego (np. właściwa prezencja, porozumienie pomiędzy osobami), przez merytoryczne przygotowanie do spotkania (np. omówienie sytuacji na lokalnym rynku, zaprezentowanie danych i nowoczesnych narzędzi), po weryfikację doradcy w sieci. Większość Twoich klientów sprawnie porusza się w mediach społecznościowych i sprawdza Cię, gdy rozważa podjęcie współpracy.
Czy to oznacza, że agent nieruchomości potrzebuje osobistej marki? Nie jest to konieczność, ale znacząco ułatwia przyciąganie nowych klientów. Rynek nieruchomości nieustannie ewoluuje. Paręnaście lat temu sprzedaż opierała się przede wszystkim na ogłoszeniach w prasie. Później pojawiły się wyspecjalizowane portale internetowe, a obecnie kluczową rolę odgrywają media społecznościowe. W erze powszechnego dostępu do Internetu, każdy użytkownik może w łatwy sposób znaleźć agenta, odpowiadającego jego potrzebom i oczekiwaniom. Pytanie brzmi – czy będziesz to Ty, czy Twój konkurent?
Czy wiesz, że...?
Media społecznościowe mogą wpływać na: budowanie pozytywnego wizerunku i wiarygodności, dotarcie do nowych klientów, zwiększenie sprzedaży i zdobywanie nowych ofert, budowanie zaangażowanego grona odbiorców, możliwość analizy trendów i potrzeb klientów, zyskiwanie rozpoznawalności i zwiększanie świadomości marki, pozyskiwanie nowych pracowników, a także badanie/analizowanie działań konkurencji.
Od czego zacząć?
Przy ograniczonych zasobach nie trzeba od razu zakładać kont na wszystkich możliwych platformach społecznościowych – najlepiej zacząć od tych, które zna się najlepiej. Często jest to Facebook i Instagram (w łatwy sposób można połączyć konta i publikować treści na obu platformach jednocześnie), niekiedy TikTok (jeśli agent dobrze czuje się przed kamerą) lub LinkedIn (jeśli agent posiada klientów B2B np. inwestorów czy deweloperów). Z poniższej tabeli dowiesz się, jakiego typu treści najlepiej rezonują się w poszczególnych portalach:
Platforma | Typy treści |
Najbardziej uniwersalna platforma: angażujące posty (sondy/głosowania), materiały wideo, RTM-y (real time marketing), sukcesy firmy, infografiki, odpowiedzi na często zadawane pytania, informacje branżowe, artykuły blogowe | |
Atrakcyjnie wizualnie treści, wysokiej jakości zdjęcia, krótkie formy wideo | |
Treści biznesowe, sukcesy firmy, infografiki, informacje branżowe, artykuły blogowe, employer branding/rekrutacja | |
TikTok | Krótkie formy wideo, rozrywka/zabawne treści, trendy, RTM-y (real time marketing) instrukcje/tutoriale, prezentacja firmy od kulis, odpowiedzi na często zadawane pytania, interakcje z innymi twórcami |
YouTube | Dłuższe formy wideo, wypowiedzi ekspertów, wywiady, informacje rynkowe |
X/Twitter | Krótkie wpisy, informacje branżowe, dane/statystyki, infografiki |
Co publikować?
Wszystkie materiały wykorzystywane w mediach społecznościowych powinny mieć wysoką jakość i odpowiednią rozdzielczość (dostosowaną do wymagań konkretnej platformy). Warto stosować w nich elementy identyfikacji wizualnej (np. logo, kolory i czcionki z brandbooka marki). Oferta powinna być przedstawiana przez pryzmat korzyści, językiem dostosowanym do grupy odbiorców. Równie istotna jest troska o regularność publikacji oraz o kontakt z klientem, jako że media społecznościowe umożliwiają szybką i bezpośrednią komunikację.
Ogłoszenia
O tym, jak powinny i nie powinny wyglądać ogłoszenia, pisaliśmy w poprzednim artykule. Podsumowując – najważniejsze cechy to klarowność, profesjonalizm i atrakcyjność wizualna. Kluczowe jest załączenie wysokiej jakości zdjęć, które przedstawiają mieszkanie w najlepszym świetle, ukazując zarówno jego przestrzeń, jak i unikalne cechy. Opis powinien być szczegółowy, a przy tym zwięzły. Całość ma zachęcać do kontaktu i obejrzenia nieruchomości „na żywo”. Wstawienie ogłoszenia na stronę internetową agencji i portale branżowe to jednak nie wszystko – warto posiłkować się mediami społecznościowymi i korzystać z ich dobrodziejstw, takich jak płatna promocja (dostępna we wszystkich platformach), wpisy na lokalnych grupach tematycznych (na Facebooku) czy zamieszczenie oferty w Marketplace (platforma handlowa na Facebooku). Niemal w każdym serwisie obronią się atrakcyjne fotografie, ale w miarę możliwości warto stosować proste animacje czy rolki przedstawiające lokal na sprzedaż.
Opinie i referencje
Opinie i referencje są niezwykle ważnym elementem budowania wizerunku agenta. Media społecznościowe stanowią idealną platformę do prezentowania pozytywnych doświadczeń klientów, ponieważ pozwalają dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Regularne publikowanie opinii nie tylko wzmacnia zaufanie do agenta, ale również podkreśla jego profesjonalizm i skuteczność. Najpopularniejsze są referencje w formie tekstowej, ale zdarzają się np. krótkie wywiady, które mogą urozmaicić treści publikowane w mediach społecznościowych, sprawiając, że profil agenta staje się bardziej dynamiczny i atrakcyjny. Dzięki temu doradca nie tylko zwiększa swoją widoczność, ale również podkreśla wiarygodność i sukcesy w branży.
Materiały wideo
Wideo jest obecnie najbardziej atrakcyjną formą w mediach społecznościowych ze względu na zdolność do przyciągania uwagi i zaangażowania odbiorców. Dynamiczne, audiowizualne treści skuteczniej zapadają w pamięć niż tekst czy zdjęcia. Wideo pozwala na opowiedzenie historii w sposób bardziej osobisty i autentyczny, co buduje silniejsze relacje z widzami. Dodatkowo algorytmy mediów społecznościowych faworyzują treści wideo, zwiększając ich zasięg i widoczność. Informując klientów o korzyściach płynących ze współpracy i demonstrując swoje doświadczenie oraz wiedzę, zdobywasz ich zaufanie. Dzięki temu, gdy pojawi się potrzeba skorzystania z usług agenta, prawdopodobnie to Ty będziesz ich pierwszym wyborem.
Nie każdy musi być naturalną gwiazdą, ale każdy może nagrać ciekawą rolkę. Możemy mówić o różnych “poziomach trudności”, jeśli chodzi o wideo:
- uwaga skupiona na agencie – doradca oprowadza widza po nieruchomości, opowiada o poszczególnych pomieszczeniach, niemal przez cały czas jest widoczny w kadrze,
- agent „otwiera” film – doradca zaczyna od ciekawostki/statystyki/zaczepnego tekstu, czym przykuwa uwagę, następnie prezentowana jest nieruchomość,
- agent jako narrator – doradca w ogóle nie pojawia się w kadrze lub widoczny jest tylko w wybranych ujęciach (np. otwiera drzwi), przez cały czas jednak słyszymy go z offu, opowiada o nieruchomości.
Personal branding kluczem do długoterminowego sukcesu
Personal branding jest niezwykle istotny dla agenta nieruchomości, ponieważ pozwala wyróżnić się na konkurencyjnym rynku, budując zaufanie i rozpoznawalność wśród klientów. Silna marka osobista sprawia, że potencjalni klienci są bardziej skłonni do nawiązania współpracy, gdyż postrzegają doradcę jako eksperta w swojej dziedzinie. W efekcie agenci, którzy konsekwentnie inwestują w personal branding, mogą liczyć na stabilniejszy i bardziej dochodowy biznes.