Technologia w nieruchomościach – czy AI ma szansę zastąpić agentów?
Jeszcze kilka lat temu niemal nikt nie podejrzewał, że zakup mieszkania może rozpocząć się od spotkania wideo i automatycznej wyceny z wykorzystaniem najnowocześniejszych algorytmów sztucznej inteligencji. Dziś AI zmienia sposób, w jaki działają agencje nieruchomości. Czy – w związku z tym – technologia jest w stanie zagrozić dotychczasowej pozycji pośredników? Przyjrzyjmy się faktom.
20 lutego 2025

By Sefa Ozel on Canva
Sztuczna inteligencja – przyjaciel czy wróg agenta?
Nie da się ukryć, że technologia wykorzystywana w branży nieruchomości robi wrażenie. Zaawansowane algorytmy potrafią błyskawicznie wyceniać mieszkania, a innowacyjne narzędzia śledzą i analizują konkurencję w czasie rzeczywistym. Oto kilka kluczowych zmian, jakie AI wnosi do branży nieruchomości:
- Wideorozmowy – Wielu klientów preferuje spotkania face-to-face, jednak dla niektórych osób (szczególnie tych zabieganych) zbawienne są spotkania wideo. Platformy takie, jak chociażby Google Meet, Zoom czy Teams, pozwalają zaprezentować dane rynkowe oraz analizę konkurencyjnych ofert, a także omówić możliwości i warunki współpracy bez konieczności fizycznej obecności w mieszkaniu czy domu. Po takim wstępnym callu zawsze proponujemy spotkanie “na żywo” w celu dokonania wizji lokalu, pogłębienia oceny sytuacji oraz potwierdzenia wyceny i strategii działania.
- Automatyczne wyceny nieruchomości – Najnowocześniejsze algorytmy sztucznej inteligencji umożliwiają analizę setek ofert w czasie rzeczywistym. Dokonują porównania stawek oraz zestawiają je z trendami rynkowymi. Dzięki temu pozwalają one błyskawicznie ustalić realną wartość nieruchomości oraz określić optymalny harmonogram działań w zależności od tego, ile czasu klient chce przeznaczyć na sprzedaż.
- Inteligentna analiza konkurencji – Zaawansowane narzędzia umożliwiają monitorowanie aktualnych ofert (zarówno tych wystawianych przez klientów indywidualnych, jak i publikowanych przez inne agencje nieruchomości). Dzięki temu znacznie łatwiej jest dostosować strategię sprzedażową do bieżącej sytuacji i wyróżnić się na rynku.
- Prezentacje online – Podobnie jak przy wspomnianych wyżej wideorozmowach, oferujemy zdalne prezentacje nieruchomości. Jest to opcja szczególnie pożądana przez klientów, którzy przeprowadzają się do innego miasta i mają ograniczoną przestrzeń na wizyty w nowym miejscu.
Czy agent nieruchomości jest nadal potrzebny?
Choć sztuczna inteligencja z powodzeniem wspiera rozmaite procesy w branży nieruchomości, nadal istnieją aspekty, w których technologia nie jest w stanie zastąpić człowieka. Mowa przede wszystkim o relacjach. Kupno czy sprzedaż nieruchomości to nie tylko liczby i algorytmy – to także emocje, negocjacje i indywidualne potrzeby klientów. Oto kilka powodów, dla których agenci wciąż odgrywają kluczową rolę podczas transakcji:
- Empatia i zrozumienie – Sztuczna inteligencja może analizować ogromne ilości danych, ale nie jest w stanie zrozumieć ludzkich emocji, takich jak chociażby niepokój młodej pary kupującej pierwsze mieszkanie czy melancholii osoby, która rozstaje się z rodzinnym domem.
- Negocjacje – Algorytm może bezbłędnie obliczyć wartość nieruchomości, ale to agent – bazując na swoim wieloletniemu doświadczeniu – wie, w jakich aspektach warto naciskać i w jakich odpuścić, aby zapewnić najkorzystniejsze warunki transakcji.
- Znajomość lokalnego rynku – Nawet najlepsza baza danych nie zastąpi doświadczenia kogoś, kto zna charakter danej dzielnicy i najbliższą okolicę nieruchomości i wie, dlaczego dana oferta jest bardziej atrakcyjna niż sugerują suche statystyki.
- Personalizacja obsługi – Każdy klient jest w innej sytuacji i ma odmienne oczekiwania wobec transakcji – profesjonalny agent potrafi dostosować strategię działań do konkretnych okoliczności.
Technologia jako narzędzie, a nie zagrożenie
Zamiast obawiać się sztucznej inteligencji, agenci powinni traktować nowoczesną technologię jako sprzymierzeńca i uzupełnienie świadczonych przez nich usług – dzięki niej mogą działać szybciej, sprawniej i skuteczniej. Mimo wszystko to pośrednik nieruchomości w dalszym pozostaje niezastąpionym elementem każdej udanej transakcji.